donderdag 2 juli 2015

Donderdag 2 juli: Slaappillen



In de tijd dat ik mijn hele triatlons volbracht had ik altijd problemen om voldoende te slapen in de laatste week voor de wedstrijd. Als goede slaper was de stress voor de wedstrijd dan zo groot dat normaal slapen er niet bij was. Dat had natuurlijk alles te maken met de extreme inspanning die weer van me gevraagd ging worden en het verwachtingspatroon dat ik mezelf oplegde. Uren lag ik dan 's nachts naar het plafond te staren, zodat ik in gedachten de wedstrijd al meerdere keren gedaan had voordat het startschot had geklonken. Visualiseren heet dat tegenwoordig in de sport, maar om dat nu midden in de nacht te doen op een moment dat ieder normaal mens slaapt. Belachelijk toch! In het begin accepteerde ik dat, maar van een week "niet" of slecht slapen word je toch behoorlijk moe. Het wondermiddel was in dit geval een slaappil en laat ik nu arts zijn en het voorrecht hebben me zelf de juiste te kunnen voorschrijven. De laatste vijf keer nam ik dan dagelijks gedurende een week een slaappil tot aan de dag van de wedstrijd en stond ik aanzienlijk uitgeruster aan de start. 

Nu de Tour nadert herleven oude tijden. Ook nu voel ik met de dag de spanning oplopen. Helaas heb ik de afgelopen week al weer een paar maal een pilletje gepakt. Ik hoop dat het ophoudt na het startschot. Een nadeel van de hitte is echter dat het voor een ieder moeilijk is om de slaap te vatten, zeker als het op de slaapkamer ook heet is. Hopelijk hebben de meeste hotels daarom airconditioning, dat zou al een stuk schelen. De praktijk is waarschijnlijk anders, dat was ook de reden dat Froome graag in een camper wilde overnachten. Fysieke vermoeidheid en de hele dag in de buitenlucht verkeren zorgen normaal voor een goede slaap. Maar helaas kan uitputting echter ook  zorgen voor het tegendeel, een gestoorde slaap. En nu maar hopen dat ik voldoende getraind heb, zodat dit niet gaat gebeuren.

Vandaag verjaart mijn oudste zoon Ebe, 24 jaar al weer. De tijd vliegt. Helaas kan ik hem vandaag niet persoonlijk feliciteren. Daarom bij deze! Gelukkig zie ik hem morgen bij de start en hebben we in Tilburg, de stad waar hij studeert, zijn verjaardag al gevierd samen met die van zijn broer Hidde. 

4 opmerkingen:

  1. Hallo George,
    van harte gefeliciteerd met Ebe.
    Heel veel succes gewenst met jouw Tour 2015.
    Groetjes, Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo George,
    Heelveel succes gewenst en probeer je hoofd koel te houden!
    Groeten Ellen ( seh vpk SZ)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi George,
    Wens je onwijs veel succes de komende weken, zet m op!!
    Groeten Sylvia SEH

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha George,
    graag wakker blijven op de fiets :-)
    Heel veel succes. En natuurlijk hoop ik dat je ook echt geniet.
    Groet,
    Bernard

    BeantwoordenVerwijderen