dinsdag 21 juli 2015

Dinsdag 21 juli: Verplaatsingen

Etappe 17: Digne les Bains -Pra-Loup,161 km, bergen, 4617 HM
Col des Leques, Col de Toutes Aures, Col de la Saint Michel, Col d'Allos, Pra Loup

Vandaag mag met recht van een extreme dag gesproken worden. Pascal noemde dat gisteravond bij het diner "la folie des Tour de France". Naast de inspanningen op de fiets ook forse verplaatsingen voor de start en na de finish. De ASO heeft het voorrecht dat talloos veel plaatsen graag de Tour binnen hun grenzen hebben. Dat heeft er in geresulteerd dat de finishplaats van de dag vrijwel nooit meer de startplaats van de volgende dag is. Alleen Utrecht en Mende hebben dit jaar dat voorrecht. Dat betekent dus altijd extra reizen. Meerdere keren heeft ons peloton daardoor een extra fietsafstand van 5-10 km moeten afleggen om bij het hotel te komen. Veel vaker was het na de etappe wachten op de laatste groep en dan weer de bus in. Voor de dag van vandaag is het allemaal nog veel extremer door het feit dat de ASO daarnaast in de omgeving van de startplaats van vandaag alle hotelcapaciteit had volgeboekt. Daarom verblijven we nu op hoogte in het skidorp Les Orres op grote afstand van de aankomst en vertrekplaatsen voor de komende etappes. Het zal u duidelijk zijn dat je na een zware etappe het liefst direct op je hotelbed ploft, maar dat zit er dus niet in.

Voortbordurend op bovenstaande wil ik u het dagschema van vandaag daarom niet onthouden:
  • 04.30 uur Wekker
  • 05.00 uur Ontbijt
  • 05.45 uur Vertrek bus bij Hotel (Les Orres)
  • 06.00 uur Reis met bus naar Digne les Bains (113km / 2 uur), 
  • 07.45 uur  Aankomst in Digne les Bains
  • 08.00 uur Start Etappe vanaf Digne les Bains (161 km / 8 uur (20/uur)) en 1,5 uur rust
  • 19.00 uur: Vertrek vanaf Barcelonette (1 uur en 13 min) 
  • 20.15 uur: Aankomst in Les Orres bij Hotel les Trappeurs
  • 21.00 uur: Diner 
  • 22.00 Slapen
En dan de rit, slopend mag je wel zeggen. Na een paar bultjes, twee forse van klimmen plus een finish bergop. Een mooi begin van het loodzware kwartet bergritten dat ons de komende dagen te wachten staat. Gelukkig eerst 80 km om een beetje warm te draaien. Daarna het echte werk waarbij het gemiddelde stijgingspercentage van de eerste twee cols, met ruim vier procent eigenlijk goed te doen is onder normale omstandigheden. Wel is de Col de la Colle Saint Michel 18 km lang en de Col d'Allos zelfs 25 km lang.

Vanmorgen mooi en al snel warm weer. In de middag sloeg het weer om en de lunch begon het eigenlijk heel snel te onweren en te regenen. De eerste plensbui was er gelukkig nog te schuilen onder een kapschuur, maar in de klim van de Col d'Allos werd het niet meer droog. Wel lekkere temperatuur daardoor om te klimmen. De toch al gevaarlijke afdaling van deze col verliep voor mij dramatisch. Als een oud wijf daalde ik af, vrijwel voortdurend in de remmen knijpend. Al snel raakte ik verkleumd waardoor goed remmen een probleem werd en ik bij herhaling moest stoppen om de handen warm te slaan. Met veel moeite bereikte ik uiteindelijk de voet van de col waar Albert met warme koffie op me stond te wachten. Een bezorgde Fransman leende me zijn fleecevest zodat ik na een half uur enigszins opgewarmd toch tenslotte de klim naar Pra-Lou aan kon vatten. Gelukkig hoefden we niet helemaal naar boven, want de meet is 10 meter onder de top getrokken. Schrale troost. Want het was geen simpel klimmetje naar Pra-Lou: in 9,4 kilometer worden er 500 hoogtemeters overwonnen. De aanloop is nog vrij vlak, maar na 6 kilometer klauteren volgt er een helling van meer dan 10% en tot de finish klokt de helling gemiddeld 8%.

Pra-Loup is een oude bekende. Aankomstplaats Praloup keert na 35 jaar weer terug in het Tourparcours. Bernard ThĂ©venet won er legendarisch in 1975 nadat Eddy Merckx was getroffen door een appelflauwte. Het was daarmee de laatste keer dat Eddy Merckx  de gele trui droeg in de Tour. Thevenet  legde zo de basis voor zijn eerste Tourzege.

Hopelijk komt de weersvoorspelling voor morgen niet uit. Want met een zelfde weer de hele dag, wordt het anders vast een slagveld.
 

De bus voor onze verplaatsingen

5 opmerkingen:

  1. Een ongelooflijke prestatie, George. Ik schep af en toe op over mijn zwager die de Tour de France rijdt. Sterkte de laatste dagen, je bent er bijna. Hartelijke groet, Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Respect George! Zet ' m op. Ik lees elke dag met plezier je blog.
    Hartelijke groeten, Marry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Broer ... weer een dag dichterbij Parijs. Goed gedaan. Hou vol en concentreer je op de dag die komen gaat. Ik duim voor redelijk weer morgen.
    Hou je taai. Liefs Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastisch George... alweer een zware dag doorstaan! Nog een paar dagen D'R AN door de (voor jou bekende) Alpen en je droom gaat uitkomen!
    Groet'n en 'vol holn', je vrienden van TC Velocé Zieuwent

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die afdaling van de Col d'Allos heb ik ooit eens met de auto gedaan. Smalle weg zonder bermbeveiliging en enorme dieptes pal naast die weg. Ik was blij dat ik destijds heelhuids beneden ben gekomen. Petje af George voor al je ontberingen en het feit dat je nog steeds op de fiets zit.

    BeantwoordenVerwijderen