maandag 13 juli 2015

Maandag 13 juli: Eindelijk klimmen!

Mijn eerste beklimming van de Soudet in 2009
Etappe 10:Tarbes-Arette la Pierre Saint Martin,167 km, heuvels, finish bergop, 2500 HM (na de finish nog 22 km afdalen naar de bus)

De finish van vandaag betekende tevens de eerste echte klim van deze Tour naar de top van de Soudet. Ik bewaar er slechte herinneringen aan. In 2009 vormde het de laatste klim van een zware dag in de 100 cols tocht en ben ik er in de hitte zwalkend naar boven gegaan. Hoewel vrij onbekend is het een onregelmatig gemeen ding die in het klassement van de zwaarste beklimmingen in Frankrijk de zevende plek inneemt. Het zou mij dan ook niets verbazen als de klassementsrenners zich melden en er meteen verschuivingen in het klassement gaan optreden. Was zelf ook heel benieuwd hoe de benen zouden zijn na de vlakke aanloop van de afgelopen 9 etappes. Dat viel reuze mee in het eerste deel. Ik maakte deel uit van het peloton waarmee we na zo'n 150 km met een gemiddelde van 30 km aan de voet van de Soudet kwamen. Maar ook nu was deze klim een flinke beproeving met in het eerste deel stijgingspercentages van tussen 9 en 10,5% gemiddeld over een km en uitschieters over korte stukken tot 15%. 

Op de berg was het al een drukte van belang met duizenden campers die de randen van de weg aan beide kanten in het tweede deel van de klim volledig vulden voor zover de rand van de weg dat toeliet. Zes kilometer onder de top ook een nieuwsgierige koe op de weg die je aankeek met een blik van "wat kom jij hier doen?"

Heuvels, heuvels, heuvels dat kenmerkte de eerste 150 km. Daarbij trokken we in een boog over het heuvelachtige landschap van de uitlopers van de Pyreneeën om dan in de finale zoals gezegd stevig de hoogte in te gaan over een afstand van 22 km, waarbij de laatste 15 km de echte klim vormden. Op de top is het nog maar even verder rijden naar de top van de Col de la Pierre Saint Martin en je bent bij de grens met Spanje. Voor zo ver mij bekend finishte de Tour nog nooit boven op de Soudet.

Het is morgen 14 juli, dus het zou goed kunnen dat een Fransman net als op de Mur de Bretagne met de kussen van de Miss naar zijn hotel gaat, of zijn het toch de klassementsrenners die zich aan het front melden?

2 opmerkingen:

  1. Hallo George, stiekem rekenen we op een klassementsrenner uit de Achterhoek! Als er nu al zoveel campers en mensen op de berg staan, hoe zal dat dan volgende week zijn op de Alpe d'Huez! Kippenvel.
    Van diverse fietsers hoor ik dat ze onder de indruk zijn van je prestatie en vol bewondering en respect je blog lezen.
    Daar sluit ik me bij aan.
    Charles.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi George, met veel plezier lezen we je blog. Op weg naar de top! Nu al een geweldige prestatie! Zorg dat je alles heel houdt. Veel succes en vooral geniet ervan! Lieve groet, Janine & Miranda

    BeantwoordenVerwijderen