vrijdag 17 juli 2015

Vrijdag 17 juli: "wie komt altied weer terug"

Etappe 14: Rodez-Mende, 178 km, heuvels, 1600 HM

Mensen die mij kennen weten dat ik supporter ben van de Graafschap. Dat is eigenlijk begonnen in 2005 toen mijn zoon Hidde in de jeugdopleiding van de Superboeren kwam. Sinds die tijd heb ik een seizoenkaart. Nu zult u zich afvragen wat dat met fietsen van doen heeft. Zoals u weet ging het de afgelopen jaren bergafwaarts met mijn clubje. Dat gevoel had ik de afgelopen dagen ook over mezelf. Trillend boven op de Tourmalet, daags daarop meer dood dan levend op Plateau de Beille en gisteren de hele dag krachteloos en leeg en alleen op wilskracht de finish gehaald. Gisteravond daarbij het idee dat het wel eens afgelopen kon zijn, missie mislukt in dat geval.

U weet hoe het verder met de Graafschap is gegaan. Met geluk de play offs bereikt en toen gebeurde er iets wat niemand voor mogelijk had gehouden. Plotseling begon het te lopen en uiteindelijk wonnen ze de play offs en zijn ze terug in de eredivisie. Kan ik volgend seizoen weer met Hidde naar de wedstrijden tegen de grote jongens gaan kijken.

Tot mijn verbazing gebeurde er ook iets dergelijks bij mij. In een nacht, weliswaar met slaappil, veranderde ik van een dood vogeltje in een wielerliefhebber die weer durft te geloven in het halen van Parijs. Vandaag deden de benen het weer en bleek ik tot mijn verbazing goed hersteld.

Ik heb de etappe volledig gereden. Het was een prachtige dag door de vallei en Gorge van de Tarn. Was er ooit met mijn gezin geweest, toen nog met jonge kinderen waarbij ik met mijn zoons in een kano was omgeslagen in de Tarn.

Het was vandaag weer ongezond heet. Zodanig dat je voor het koken van water geen gasstel nodig had. Het was genoeg om even rond te rijden met twee bidons en je hebt binnen de kortste keren kokend water. Het is ook het weer van plakkend, smeltend asfalt met het geluid alsof je over zuignappen reed.

Na de pauze bij 100 km volgde de eerste klim naar de col de Sauveterre, waar de beroemde wijn vandaan komt. Het toetje van dag was de klim in Mende over 3 km met een gemiddeld percentage van boven de 10% en maximale percentages boven 15%. Lance Armstrong liet zich op deze klim aan de auto hangend naar boven trekken. Zelf kon ik de benen nauwelijks meer rond krijgen net als de meerderheid van het peloton.

Op de foto met Michael Boogerd en Gert Jacobs
Onderweg troffen we ook Michael Boogerd en Gert Jacobs, die voor Tour du Jour op pad waren.

Vanzelfsprekend ben ik me zeer bewust dat een zwaluw geen zomer maakt, maar hoop doet leven. Het kan dus toch, herstellen binnen een loodzware koers!

1 opmerking:

  1. Hey George. Jee man wat maak je mee ... een enorme levensles. Als de kop het wil Is veel mogelijk. Maar Let wel op je gezondheid broer, je hebt je al tig keer bewezen dus als het toch niet meer gaat dan gaat het niet. Hou je taai. Liefs Paul

    BeantwoordenVerwijderen