dinsdag 7 juli 2015

Dinsdag 7 juli: Uitdroging

De kathedraal van Amiens

Etappe 5: Arras - Amiens, 194 km, vlak, 1600 HM.

Onze internisten en kinderartsen hebben bij hun werk veel te maken met de gevolgen van uitdroging. Ook bij het leveren van inspanning in warme omstandigheden ligt dat gevaar op de loer. Het devies is dan ook veel drinken. Doe je dat niet dan leidt een procent gewichtsverlies al tot zo'n twee procent prestatiedaling. Bij verliezen van 6-10% van het lichaamsgewicht kunnen zelfs levensbedreigende situaties optreden met ontregeling van het hele lichaam en warmtestuwing (heat stroke). Wie herinnert zich niet de dramatische tv beelden van 1984 waarbij toploopster Gabriela Andersen in de marathon zwalkend over het parcours gaat in de laatste kilometers en net niet ten val komt.

Ik kan me nog herinneren dat ik in 1996 in Almere een hele triatlon volbracht waarbij het op het heetst van de dag, tijdens het lopen van de marathon, meer dan dertig graden was. Aan het eind van de dag bleek ik zo'n tien liter vocht binnen te hebben gekregen, mijn record. Bij warmte is dan ook het advies om een tot twee bidons per uur te drinken. Dit compenseert het vochtverlies door transpiratie en helpt oververhitting te voorkomen. Helaas beschikken wij niet over koelvesten die volgend jaar bij de Olympische Spelen in de hitte van Rio de Janeiro ongetwijfeld weer hun waarde gaan bewijzen, maar goed wij zijn dan ook maar een stelletje goedwillende amateurs.

Duursporters weten ongetwijfeld dat er van alles te koop is om dit vochtverlies  te voorkomen. Vroeger heb ik daar ook veel gebruik van gemaakt, maar tegenwoordig houdt ik het gewoon bij water en ranja, wel zo goedkoop en voor mijn gevoel zeker niet minder effectief.

En dan de etappe, die leidde ons vandaag van Arras naar Amiens met zijn indrukwekkende basiliek. In 2015 is het de tiende keer dat de Tour er aan komt, nadat Leducq in 1932 als eerste zijn wiel over de streep drukte. De laatste winnaar was "mooie" Mario Cipollini (1999). Weet u nog dat hij in de Giro met start in Groningen, en voor het eerst in Nederland, toen rond reed in een tijgerpakje? Daar was het vandaag niet echt weer voor.

2 opmerkingen:

  1. Hallo George,

    Erg leuk je verhalen te lezen, goed leesvoer in de nachtdienst ;)
    Veel fietsplezier!
    Succes !!

    Groetjes Silke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk je zo te kunnen volgen George.
    Zo te lezen vermaak je je prima
    Gr uit Tiel

    BeantwoordenVerwijderen