zaterdag 25 juli 2015

Zaterdag 25 juli: Jongensdroom wordt werkelijkheid

Met Anja op de Champs Elysees
Sèvres-Parijs, Champs Elysees
40 km, 0 HM

Mijn Tour zit er op, missie volbracht. Onbeschrijflijke vreugde. Vanzelfsprekend heb ik het bij de finish niet droog kunnen houden. Ik heb mijn jongensdroom kunnen verwezenlijken en de tocht der tochten volbracht. Het is eigenlijk niet te bevatten dat het gelukt is, nadat ik halverwege nog op het punt heb gestaan om op te geven. Natuurlijk is het gekkenwerk geweest en natuurlijk was het ongezond. Ik denk dat deze drie weken zowel fysiek als mentaal  misschien wel de zwaarste van mijn leven waren. Het was af en toe beestachtig. De combinatie van hitte, gebrek aan rust en fysieke belasting maakte het tot een ware uitputtingsslag. Het was immers de warmste Tour van 45 jaar. We hadden de meeste dagen niet meer dan zes uur slaap. Geen probleem voor een nacht, ondanks het feit dat het na een lange dag op de fiets best weinig is. Maar als je drie weken aan een tussen half vijf en half zes naast je bed staat en na elven pas kunt gaan slapen, gaat het eens opbreken. Maar als de kop het wil is er heel veel mogelijk, dat is wel weer gebleken. Dank aan allen die mij gesteund hebben en moed hebben ingesproken op mijn moeilijke momenten, het is en was hartverwarmend. Dank aan mijn vrouw Anja die uit liefde ook dit weer van me accepteerde. Geweldig dat je erin Parijs toch ook weer was ondanks het feit dat je je handen vol hebt aan de huisartsenpraktijk die je in deze periode alleen moest zien te runnen.

Een speciaal woord van dank aan allen in de organisatie die het rijden van de Tour de France voor mij en alle andere renners uit het peloton mogelijk hebben gemaakt. Dank in alfabetische volgorde aan Albert, Jos, Marian, Nelleke, Niels, Pascal, Piet en Wilfred. Het was groots wat jullie hebben gepresteerd. Ik zal jullie eeuwig dankbaar blijven, dat ik dankzij jullie onvoorwaardelijke steun en inzet mijn droom heb kunnen verwezenlijken!

Graag wil ik ook het peloton bedanken waar ik deel van uitmaakte en in het bijzonder mijn kamergenoot Hemke met wie ik drie weken lief en leed deelde. Dankzij jullie allen bleef het leuk, terwijl het soms helemaal niet leuk was wat we voor de kiezen kregen. Ik heb genoten van, en hard gelachen om de humor in de bus, de sfeer aan tafel en de kameraadschappelijke sfeer in de groep. Het was duidelijk dat we allen hetzelfde doel hadden en het met elkaar moesten doen om de eindstreep te halen.

De 21e en laatste étape is traditioneel een prooi voor de sprinters. De klassementen staan vast. Met tien ziedend snelle ronden op de Champs-Élysées neemt het prof peloton afscheid. De grote sprintkanonnen horen een zege op de Champs-Élysées eigenlijk op hun palmares te hebben staan. Mark Cavendish heeft er vier, de man uit Man won in 2012 voor het laatst, want in 2013 en 2014 ging de zege naar Marcel Kittel. Helaas is hij er deze keer niet bij.

De slotétape is voor de profs maar 107 kilometer lang en de ervaring leert dat er tot aan het oprijden van de Champs-Élysées rustig gefietst en gekeuveld wordt. Voor onze groep volstaat echter om een keer over de Champs Élysées te rijden, daarmee is onze laatste etappe niet langer dan zo'n 40 km maar, als de profs arriveren gaat het los in tien ronden van een kleine 7 kilometer. De renners schrapen de laatste beetjes energie in hun vermoeide lichamen bij elkaar en proberen één voor één weg te komen. Maar een massasprint is bijna onvermijdelijk. Het lukte de huidige Astana ploegleider Aleksandr Vinokoerov als laatste om het op hol geslagen peloton voor te blijven. Dat was in 2005. De laatste zes jaar waren het Marc Cavendish en Marcel Kittel die de laatste kussen van de rondemissen in ontvangst mochten nemen. Grote kans dat ook dit jaar weer een van de sprinters met de zege aan de haal gaat. 

 
Tot slot wil ik ook graag de vele, vele honderden lezers, die mijn blog gevolgd hebben danken. Uw reacties waren hartverwarmend! Ongetwijfeld zal ik met velen van u mijn ervaringen nog persoonlijk kunnen delen. Voor mij was het ook een experiment om dit blog dagelijks te schrijven. Het is goed om te merken dat voor velen van u hierdoor de wielersport in het algemeen en de Tour meer is gaan leven!
De Champs Elysees

14 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd George met deze topprestatie waar je met recht trots op kunt zijn. En dan ook nog een blog bijhouden waar wij, als niet wielerfans, van hebben genoten. Groetjes, Laurens en Rozalien Kolkman, De Haare 26

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig George wat een TOP prestatie je blog met plezier maar vooral bewondering gevolgd Lucy Aalders

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chappeau!!

    Groet,
    Bernard

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Chapeau!!

    Groet,
    Bernard

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met deze top prestatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd met deze fantastische prestatie, geniet er van!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. George, gefeliciteerd met deze enorme prestatie! Mooie foto op de Champs Élisée ! Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. George, proficiat met deze topprestatie!! Je mag terecht trots zijn, wat een doorzettingsvermogen!!
    Groet Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Respect! Wat een fantastische presentatie heb je neergezet George. Mooi om je ervaring op deze manier mee te lezen. Dankjewel daarvoor.

    Nu de afgelopen weken op je in laten werken en nagenieten.

    Hartelijke groet, Ingrid te Lintum

    BeantwoordenVerwijderen
  10. George, gefeliciteerd met je enorme prestatie!! Bedankt voor de blog. Het lezen hiervan, was elke dag weer iets om naar uit te zien.
    Groeten, Jan Doppen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig George, je jongensdroom verwezenlijken met zo'n topprestatie!
    'Ummundig mooi', geniet ervan. Fijn dat we je konden volgen middels jou Blog elke dag. Groeten van je fietsmaten van TC Velocé Zieuwent.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. George, van harte gefeliciteerd met het uit fietsen van de Tour De France! Jou blog gaf me ook een beter inlevingsvermogen in de hitte en afzien in de Tour van die andere Nederlanders zoals Gesink en Mollema. Nu lekker nagenieten. Bob Klein Goldewijk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig George! Nu mag je ook wel weer een wijntje drinken. Speciaal voor jou een Nuits (bijzondere nachten) Saint George (na zo'n prestatie heb je een lintje verdiend) Hospice (spreekt vanzelf) de Nuits uit 2004 (niet meer zo heel piep, maar nog vol vuur en vlam. Als het je schikt kom ik hem een keer brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat n bijzondere prestatie dokter George!🚴🏻
    Dit doen weinigen je na en pakt niemand je meer af!🏁
    Fietspetje af voor je! 🏆
    Fijn nagenieten nu! 🍸

    BeantwoordenVerwijderen