donderdag 4 juni 2015

vrijdag 26 juni: Nog één week te gaan... de voorbereidingen

2010:beklimming van de Mont Ventoux

U zult het niet geloven. Maar ja, ik ga de Tour de France rijden. En ja, het is de bedoeling om hem helemaal te gaan rijden en nee, ik rij natuurlijk niet met de profs mee.

Op 3 juli sta ik met een groep van een man of veertig aan de start in Utrecht. We rijden steeds de dag voor de grote mannen dezelfde etappe. Ongeveer een jaar geleden kwam ik er via het blad Fiets achter dat Pascal Kolkhuis Tanke, een oud prof uit de Skil ploeg en eigenaar van Tropicalcyclist, van plan was om samen met Wilfred de Kruyff ter gelegenheid van de start van de Tour de France in Utrecht opnieuw de "tour de dag ervoor" te organiseren.


In 2012 had hij dat voor het eerst gedaan, omdat hij als prof nooit de kans had gehad om hem te rijden. Dat was een zware bevalling geworden en eigenlijk had hij zich voorgenomen om dat nooit meer te herhalen. Maar de start van de Tour in Utrecht en daarmee de zesde start in Nederland maakte alles anders. Nadat er voor een tweede editie in 2014 te weinig belangstelling was geweest waren er in korte tijd zo'n veertig waaronder beschrijver van dit blog, die zich inschreven voor het evenement en konden ze met de organisatie aan de slag.


Ook voor mij betekende dat, nadat mijn vrouw Anja het groene licht had gegeven, gaan nadenken over een goede voorbereiding. Ik was dan wel wat gewend uit het verleden na zeven hele triatlons, het rijden van "de honderd cols tocht", Alpen en Pyreneeën tochten, trainen op El Teide, een Transalp, de Dolomieten marathon en de Marmotte, maar dit was toch iets van een geheel andere orde. Hoe moest ik me daar nu in hemelsnaam op voorbereiden? Gelukkig wist mijn trainer Johan Boonstra, oud Nederlands kampioen wintertriathlon en inspanningsfysioloog, die mij al jaren van trainingsschema's voorziet, wel raad daarmee. Half oktober ben ik vervolgens gestart met de voorbereiding. Vertrouwend op zijn kennis en kunde heb ik vervolgens een kleine 9 maanden braaf zijn opdrachten uitgevoerd. Dat betekende naast veel op de fiets opnieuw krachttraining met halters van boven de honderd kilo op mijn nek om sterkere beenspieren te kweken. Als het goed is heb ik er dan voor de start zo'n 8500 km opzitten en heb ik meerdere trainingsweken van tegen de 20 uur gehad naast mijn werk.
Squat met meer dan 100 kg op mijn nek in de sportschool

Een trainingsstage in de bergen zat er dit jaar helaas niet in, met twee weekendjes Limburg moest ik het doen.

Over precies een week is het zover. Ik kan haast niet wachten voor het zo ver is. De voorbereiding zit er zo goed als op! Nu alleen nog taperen zoals dat in de topsport genoemd wordt en proberen zo uitgerust mogelijk aan de start te verschijnen.

Ik ga proberen een blog bij te houden en zo veel dagen als mogelijk is qua tijdsplanning en WIFI voorzieningen iets van me te laten horen. In de voorbereiding is dat natuurlijk goed te doen, maar als het feest eenmaal begonnen is.....

1 opmerking: