zondag 28 juni 2015

Zondag 28 juni: Een uitgebalanceerd dieet....

De Tour wordt deze keer bij de profs ook vast beslist in het hooggebergte. Daar delen mannetjes van zo'n 60 kg zoals Contador, Froome, Nibali en Quintana de lakens uit. Dat is niet voor niets, want al wat je weegt moet je ook mee naar boven sjouwen. Dus licht gewichten zijn in de bergen in het voordeel. Ik heb me daarbij door deskundigen laten vertellen dat iedere 5 kg lichter in de bergen te vergelijken is met 25 watt " extra " vermogen. Als je dan Kienstra heet en in de zomer van 2014 zo'n 85 kg weegt ben je dus kansloos, ook al zou je verder dezelfde capaciteiten hebben. Om zo min mogelijk energie te verspelen had ik bedacht dat het dus wenselijk zou zijn om lichter te worden en liefst zo dicht mogelijk in de buurt te komen van mijn gewicht in de triatlontijd toen ik eind tachtig, begin negentiger jaren afgetraind zo'n 75 woog. Maar dat bleek niet zo eenvoudig als toen. De eerste drie gingen er nog eenvoudig af, maar daarna stokte het. Om met mezelf in het reine te komen hield ik mezelf maar voor dat het van mijn toegenomen spiermassa kwam, maar feitelijk kon ik het snoepen natuurlijk niet laten, als ik weer eens met honger door het huis liep. Ook al at ik verder nog zo gezond met veel kwark, muesli en fruit.

Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik bij gelegenheid graag van die goudgele jongens drink. Er is een tijd geweest dat ik zelfs iedere avond een of twee flesjes dronk. Een paar jaar terug is dat in het kader van verantwoord alcohol gebruik al terug gebracht tot alleen in het weekend. In mijn triatlontijd was ik bovendien gewend om vanaf 1 januari tot de dag van de hele triatlon in augustus geen druppel alcohol meer te drinken en dus besloot ik dat ook nu te doen en vanaf 1 januari heb ik derhalve "geen druppel" alcohol meer gedronken. Bier en ander soorten alcohol zijn immers slecht voor het herstel na inspanningen en zitten bovendien boordevol calorieën. Kostte me tot mijn verbazing eigenlijk geen moeite, maar als het doel eenmaal bereikt is doe ik natuurlijk graag weer mee, proost!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten